lördag 25 augusti 2012

Sista dagen i Azorerna

Denna dag har bestått av summer schools social programe. Jag åkte på whale watching och till Furnas, ett ställe där det finns varma källor. Skit skoj och väldigt häftigt. Vi såg många delfiner och fick se när en val dök ner. Försökte ta bilder men det blev mest en massa bilder på vatten. Jag fick en bild som blev bra, men det var nog bara tur.


 Efter vi sett delfinerna och valen åkte vi vidare i vår båt mot Furnas. Det var då det började spruta vatten hej vilt in i båten. Var dum nog och inte ta regnjackan de erbjöd och blev mer eller mindre dygnsur. När vi kom fram till kajen så åkte vi buss till Furnas, vi hade en guide med oss som berättade om Furnas och om Azorernas historia. Himlar vad fina vyer de har i Azorerna! Så himla vackert! Och en riktigt spännande historia också. När vi kom fram till Furnas fick vi se när de tog upp mat som de gräver ner i stora hål i marken. Maten hade tillagats i ungefär 7 timmar.

 Vi åkte sedan till en restaurang i närheten och fick smaka på maten som tillagats under jorden. Måste dock erkänna att det inte är något jag kommer beställa in igen. Men coolt sätt att tillaga mat och verkligen använda det tillgångar man har!

Efter Furnas åkte vi mot tillbaka mot Ponta Delgada men stannade på några ställen för att titta lite. Just nu sitter vi på flygplatsen på Ponta Delgada, vårt flyg blev försenat i två timmar. Jag har blandade känslor till att lämna Azorerna, summer school har varit en riktig upplevelse. Det känns lite ledsamt att lämna alla fina människor man träffat har men också skönt att komma tillbaka till Sverige. Imorgon flyger vi tidigt på morgonen från Lissabon till Stockholm och sedan vidare till Luleå. Jag ska försöka sammanfatta allt jag upplevt på summer school här i Azorerna i ett kommande inlägg.

Skriver mer senare!

Jennifer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar